Πέμπτη 1 Μαΐου 2003

Το Βουρκάδι αργοπεθαίνει


Φύλλο 8   Μάιος-Ιούνιος 2003
Πήγαμε: Για τα σκουπίδια στο Δήμαρχο
                 Για το Βουρκάδι (Λασπόλουτρα) στη Λιμενική Επιτροπή
                Για τον προϋπολογισμό στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο

Το Βουρκάδι αργοπεθαίνει
            Τα λασπόλουτρα στο Αυλάκι, οι θρυλούμενες αυτές ιαματικές πηγές στις οποίες βρίσκουν θεραπεία, όπως υποστηρίζουν, σε διάφορες ασθένειες τόσοι και τόσοι άνθρωποι που τις επισκέπτονται, Έλληνες και ξένοι, οδεύουν προς εξαφάνιση.
            Οι συνεχείς ανθρώπινες παρεμβάσεις για διάφορες χρήσεις της εκεί παράκτιας ζώνης και η δημιουργία, τα τελευταία χρόνια, στον χώρο του Βουρκαδίου, ενός λιμενίσκου για τον ελλιμενισμό μικρών σκαφών φαίνεται ότι είναι η αιτία του τελικού χτυπήματος.
            Η συνύπαρξη του λιμενίσκου με τη χρήση των λασπόλουτρων είναι «ασύμβατη», υποστηρίζει στην έκθεση αυτοψίας που έκανε το Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, κατόπιν προσκλήσεως της ΟΣΠΑ, με αφορμή την τελευταία εκβάθυνση στο λιμενίσκο.
            Η προχειρότητα, η αδιαφάνεια, η έλλειψη μελετών, η άγνοια των συνεπειών από μέρους των υπηρεσιών που είναι υπεύθυνες για την έκδοση των αδειών για διάφορες παρεμβάσεις και χρήσεις στην παράκτια ζώνη και τα μικρά ή μεγάλα (περίπτωση μαρίνας) συμφέροντα, οδηγούν στην υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και στην περίπτωσή μας στον μαρασμό του ιστορικού υγροβιότοπου του Βουρκαδίου.
            Στην παράκτια ζώνη του Πόρτο Ράφτη γίνεται ένας μεγάλος και αμείλικτος, ορισμένες φορές, αγώνας ελέγχου και διαχείρισης της παραλίας. Δηλαδή, της δημόσιας περιουσίας, εν αγνοία των φυσικών ιδιοκτητών που είναι οι πολίτες. Εκείνος που διαθέτει τα «μέσα» και το μεγαλύτερο τσαμπουκά, κυριαρχεί και επιβάλλει τον νόμο.
            Στην περίπτωση του Βουρκαδίου το δυστύχημα είναι η έλλειψη εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής τόσα χρόνια, μιας ολοκληρωμένης μελέτης για την πραγματική αξία των λασπόλουτρων, τόσο από θεραπευτική άποψη όσο και από ιστορική, οικολογική, πολιτισμική.
            Η μελέτη αυτή θα μας οδηγούσε σε κάποια ασφαλή συμπεράσματα για την συνολική αξιοποίηση του Βουρκαδίου και από τουριστικής πλευράς. Ίσως ακόμα να μην είναι πολύ αργά προς μία τέτοια κατεύθυνση.
            Εμείς, σαν ΟΣΠΑ, όταν πληροφορηθήκαμε τα έργα που γίνονταν στο Βουρκάδι, ενεργήσαμε σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση που πήραμε στην ανοιχτή τακτική μηνιαία συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΟΣΠΑ την Κυριακή 4 Μαΐου όπου συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα.
Παραθέτουμε παρακάτω ορισμένα  έγγραφα των ενεργειών μας.
            Το Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών που πρόθυμα δέχτηκε την πρόσκλησή μας και που ευχαριστούμε θερμά τόσο τον Διευθυντή του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας του ΕΛΚΕΘΕ Δρ Ευάγγελο Παπαθανασίου όσο και τον Δρ Χρήστο Αναγνώστου, Διευθυντή Ερευνών του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας. Είναι κρατικός φορέας και η γνώμη του για μας αποτελεί πυξίδα για τις κατοπινές μας ενέργειες.
            Εάν γνωρίζαμε από την αρχή τις προθέσεις της Λιμενικής Επιτροπής αλλά και του Συλλόγου ΙΜΑΕΣ , ίσως προλαμβάναμε δυσάρεστες συνέπειες. Θα ζητούσαμε τη γνώμη του Εθνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών πριν αρχίσει οποιαδήποτε εργασία και πριν εκδοθεί οποιαδήποτε άδεια. Αυτό επιβάλλει η πολυπλοκότητα των θαλάσσιων οικοσυστημάτων στη σύγχρονη εποχή που ζούμε, αυτό επιβάλλει το ήδη υποβαθμισμένο θαλάσσιο περιβάλλον του Πόρτο Ράφτη μας.
            Πριν οποιασδήποτε ανθρώπινης παρέμβασης που μπορεί να αλλοιώσει τη φυσιογνωμία της παράκτιας ζώνης που μπορεί να επιφέρει επιπλέον ρύπους, είναι απαραίτητη πια, με τα τόσο ανεξέλεγκτα υγρά απόβλητα που καταλήγουν στη θάλασσα, η γνώμη των ειδικών επιστημόνων και τεχνικών. Αυτή είναι η δική μας κατεύθυνση στην οποία και θα επιμείνουμε. Αυτό θα κάνουμε και για την «τακτοποίηση» των «δικών μας» σκαφών που είναι σκόρπια και διάσπαρτα στον κόλπο του Πόρτο Ράφτη.
            Ζητήσαμε ήδη από το Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών και δέχθηκε να μας βοηθήσει και να γνωμοδοτήσει για εκείνα τα σημεία της παράκτιας ζώνης όπου μπορούν να ελλιμενισθούν ορισμένος αριθμός μικρών σκαφών χωρίς να δημιουργηθεί μεγάλη αναστάτωση στο θαλάσσιο περιβάλλον. Είμαστε σε επαφή με το Κέντρο Μεσογειακών Υγροτόπων και με διεθνείς Οικολογικές Οργανώσεις στις οποίες γνωστοποιήσαμε τις τελευταίες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις στο Βουρκάδι και ζητήσαμε τη γνώμη τους και τη βοήθειά τους.
            Θα πρέπει να μπει μία τάξη στη διαχείριση της παράκτιας ζώνης και δεν μπορεί οποιοσδήποτε, γιατί έχει κάποιο «μέσον», να διαχειρίζεται ένα μέρος της παραλίας ή να δημιουργεί ένα μόλο, να κατασκευάζει μία πρόχειρη προβλήτα για να «τακτοποιήσει» το σκάφος του. Θα αντισταθούμε στο φετιχισμό του σκάφους και του αυτοκινήτου που καταντάει σε νέα σκλαβιά του σημερινού ανθρώπου και υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής του.
            Είναι στο χέρι των αρμοδίων Υπηρεσιών, εάν σ’ αυτή την κατεύθυνση θέλουν να μας έχουν με το μέρος τους ή απέναντί τους. Πάντως, εμείς προσφέρουμε ευχαρίστως τις ανιδιοτελείς και εθελοντικές μας υπηρεσίες.

Προϋπολογισμός
            Το πρώτο φύλλο της εφημερίδας του 2003 άνοιγε με τον τίτλο «Το Πόρτο Ράφτη δε μπορεί να περιμένει άλλο!» και συνέχιζε: «να περάσουμε από τα λόγια στα έργα». Δημοσίευε μία έκθεση της ΟΣΠΑ των αναγκαίων έργων και υπηρεσιών που  για να πραγματοποιηθούν χρειαζόταν να συμπεριληφθούν στον προϋπολογισμό και προετοιμαζόταν, τότε, από την δημοτική αρχή.
            Για να γίνει η έκθεση δουλέψανε δεκάδες άνθρωποι, μιλήσανε με άλλες εκατοντάδες των διαφόρων περιοχών του Πόρτο Ράφτη όπου λειτουργούν οι 11 Σύλλογοι που συγκροτούν την ΟΣΠΑ, συζητήσανε και ανταλλάξανε απόψεις και με άλλους φορείς και απλούς πολίτες σε ανοιχτές συγκεντρώσεις. Μετά από όλη τη δουλειά αυτή καταρτίστηκε η έκθεση, στάλθηκε στον δήμαρχο κ. Μαγουλά, στον επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Κατσίκη και σε όλους τους δημοτικούς συμβούλους.
            Τέλος, δημοσιεύθηκε σε πρωτοσέλιδο στην Εφημερίδα για να ενημερωθούν και οι πολίτες ώστε με πλήρη διαφάνεια να γνωρίζουν οι πάντες την πραγματικότητα και ο καθένας, στο μέτρο που του αναλογεί, να αναλάβει τις ευθύνες του. Προεκλογικά, όπως είναι γνωστό, οι δύο παρατάξεις που απαρτίζουν το νέο Δημοτικό Συμβούλιο, είχαν μία συνεργασία με την ΟΣΠΑ τόσο σε προγράμματα όσο και σε κοινούς υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, πράγμα που γινόταν για πρώτη φορά.
            Αυτή η συνεργασία, πιστεύαμε, ότι άνοιγε μία καινούργια εποχή στα δρώμενα του Δήμου μας η οποία θα συνεχιζόταν και μετά τις εκλογές για μία τοπική κοινωνία πιο συναινετική, πιο δημοκρατική. Εν τω μεταξύ είχαν εκλεγεί και διευκόλυναν αυτή την πορεία.
            Στον πρώτο της προϋπολογισμό η νέα Δημοτική Αρχή περιέλαβε ελάχιστα, για να μην πούμε τίποτα, από αυτά που πρότεινε η ΟΣΠΑ. Κι αυτά τα ελάχιστα ήταν συνεχιζόμενα έργα.
            Είπαμε κι άλλες φορές και θα το επαναλάβουμε και τώρα. Προσπαθούμε να κρίνουμε επιεικώς τη νέα Δημοτική Αρχή επειδή ακριβώς είναι στην αρχή. Εμείς έχουμε υπομονή και παρακολουθούμε προσεκτικά τις κινήσεις της. Είμαστε, όμως, παράλληλα και οργανωμένοι ενεργοί πολίτες που θ’ αναιρούσαμε τον ρόλο μας και την ύπαρξή μας εάν απείχαμε έστω και για λίγο από την εμπλοκή μας στην καθημερινότητα του πολίτη. Με αυτή την έννοια είμαστε, ταυτόχρονα, και αυστηροί. Είναι μεγάλο σφάλμα ν περιφρονείς τις απόψεις τόσων Συλλόγων και την ανιδιοτελή δουλειά τόσων ανθρώπων.
            Λαμβάνουμε υπόψη ότι ο προϋπολογισμός των 14.534.770 ευρώ Έσοδα-Έξοδα είναι μεταβατικός, όπως υποστηρίζει η πλειοψηφία, αλλά αυτό δεν εμπόδιζε να έχει άλλη φιλοσοφία και να κινείται προς την κατεύθυνση των καιρών. Δηλαδή, προς τα παράλια. Αντίθετα, ο προϋπολογισμός γυρίζει τις πλάτες του προς τα παράλια, γυρίζει τις πλάτες του προς το Πόρτο Ράφτη. Και αυτό είναι ανησυχητικό. Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα για τη νέα Δημοτική Αρχή να της κολλήσει η «ρετσινιά» ότι είναι «το ίδιο και χειρότερα για τους βιαστικούς από την προηγούμενη». Ακούγονται όλο και πιο συχνά αυτά στο Πόρτο Ράφτη.
            Δεν μπορείς να επαναλαμβάνεις εκείνα που υποσχόταν για ολόκληρες τετραετίες ο κ. Κατσίκης όταν γνωρίζεις σίγουρα ότι ΔΕΝ θα πραγματοποιηθούν, όπως π.χ. «Στην περιοχή του Πόρτο Ράφτη πρόκειται να κατασκευαστεί χώρος περιπάτου από την ΚΥΑΝΗ ΑΚΤΗ έως την ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ», ούτε να υποτιμάς τη νοημοσύνη των πολιτών και να παριστάνεις τον δίκαιο, όπως ακριβώς κάνανε οι προηγούμενοι γράφοντας: «Προμήθεια μπετόν για αποκατάσταση βλαβών δικτύου (ύδρευσης) Μαρκοπούλου 3.400 ευρώ». Και «Προμήθεια μπετόν για αποκατάσταση βλαβών δικτύου (ύδρευσης)  Πόρτο Ράφτη 3.400 ευρώ», λες και έχει καμιά σχέση το τεράστιο παμπάλαιο δίκτυο ύδρευσης του Πόρτο Ράφτη με εκείνο του Μαρκόπουλου. Ξεχνώντας, όπως αναφέρει ο ίδιος ο προϋπολογισμός, ότι τα δημοτικά τέλη ύδρευσης από το Μαρκόπουλο ανέρχονται σε 300.000 ευρώ, ενώ του Πόρτο Ράφτη σε 960.000 ευρώ. Κι αλλού να επαναλαμβάνεις στο ίδιο μοτίβο:
«Προμήθεια ασφάλτου για συντήρηση οδών Μαρκοπούλου….27.700 ευρώ»
«Προμήθεια ασφάλτου για συντήρηση οδών Πόρτο Ράφτη…. 27.700 ευρώ», λες και έχει καμία σχέση το τεράστιο και σε κακά χάλια οδικό δίκτυο του Πόρτο Ράφτη με εκείνο το «τελειωμένο», όπως έλεγε προεκλογικά ο κ. Δαρεμάς, οδικό δίκτυο του Μαρκοπούλου!!!
            Εάν συνεχίσουμε με τέτοια παραδείγματα, θα χρειαστούμε όλο τον χώρο της Εφημερίδας. Πάντως ωρίμασε, νομίζω,  το αίτημα για ξεχωριστό ισολογισμό του Πόρτο Ράφτη για να δούμε τελικά τι εισπράττουμε και τι διαθέτουμε για την ταλαιπωρημένη αυτή περιοχή.
            Για να μην πεταχτούν όρθιοι από αγανάκτηση ορισμένοι διαβάζοντας τόσο… «αιρετικά» πράγματα, τους πληροφορώ, ότι ο κ. Καβασακάλης πριν από μία δεκαετία σχεδόν, το είχε στο πρόγραμμά του, όταν ήταν επικεφαλής, τότε, της παράταξης που κυβερνά σήμερα τον Δήμο. Σε μερικά πράγματα έβλεπε μακριά ο Σωτήρης.
            Ο προϋπολογισμός μπορούσε να ήταν πιο δημοκρατικός και πιο δίκαια κατανεμημένος , ανάλογα με τις ανάγκες, ιδιαίτερα στις δύο βασικές πόλεις. Του Μαρκόπουλου και του Πόρτο Ράφτη. Για να γίνει, όμως, αυτό, χρειάζεται να λειτουργεί δημοκρατικά ο Δήμος. Αυτό σημαίνει ότι εκείνοι που ασκούν πολιτική θα πρέπει να συνδιαλέγονται με τις οργανωμένες συλλογικότητες οι οποίες κατά τεκμήριο εκφράζουν την κοινή βούληση των πολιτών. Το σίγουρο είναι πάντως, ότι δεν ασκείς δημοκρατική πολιτική όταν ενεργείς με αγκυλώσεις του παρελθόντος ή με αιτιάσεις προεκλογικής πελατείας ή φιλικής ευνοιοκρατίας. Και τέτοια παραδείγματα υπάρχουν αρκετά στον προϋπολογισμό.
            Ένεκα χώρου, δεν μπορούμε να αναλύσουμε ούτε τους βασικούς κωδικούς. Θα πρέπει, όμως, να υπογραμμίσουμε ότι και αυτός ο χρόνος θα περάσει χωρίς να γίνει τίποτα στο Πόρτο Ράφτη σε ό,τι αφορά το μέγα πρόβλημα της κατασκευής δικτύου Αποχέτευσης. Πάντως ο κωδικός 75.15.151.1β  προβλέπει κατασκευή εσωτερικού δικτύου Αποχέτευσης  πόλεως Μαρκοπούλου (1η φάση) ποσού 2.199.596 ευρώ.
            Εάν βρεθεί κάποιος να μας εξηγήσει στα σοβαρά γιατί δόθηκε προτεραιότητα στην κατασκευή εσωτερικού δικτύου Αποχέτευσης Πόλεως Μαρκοπούλου κι όχι της ευπαθέστατης παράκτιας ζώνης του Πόρτο Ράφτη, θα του είμαστε καταϋποχρεωμένοι.
            Θα αναφέρουμε έναν κωδικό ακόμα, που μας προξένησε έκπληξη. Είναι ο
05.12.121.11  Μισθώματα γραφείων Χρήσ. Δήμου Πόρτο Ράφτη ευρώ 8.000». Δεν νομίζουμε να εννοεί ότι το Υποκατάστημα του Δήμου στο Πόρτο Ράφτη, το Πολιτιστικό και Οικολογικό Κέντρο που λέγαμε στο ΥΠΟΜΝΗΜΑ και που αναφέρεται και στο πρόγραμμα της παράταξης που διοικεί τον Δήμο είναι τούτο εδώ, γιατί τότε χάνουμε τελείως την έννοια των λέξεων, με αποτέλεσμα να αδυνατούμε να συνεννοηθούμε.
            Θα ήθελα να κλείσουμε αισιόδοξα. Υπάρχουν Κωδικοί για μελέτη αποκομιδής σκουπιδιών, για προμήθεια κάδων απορριμμάτων, για προμήθεια απορριμματοφόρων αυτοκινήτων και γενικά εξοπλισμού καθαριότητας. Λέτε να δούμε πιο καθαρό το Πόρτο Ράφτη; Πιο καθαρό το Δήμο; Και ποιος δεν θα επιδοκιμάσει τότε τη νέα Δημοτική Αρχή;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου