Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2008

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ «ΠΛΩΤΟ ΑΓΚΥΡΟΒΟΛΙΟ ΣΤΟ ΛΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ


ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ ΑΤΤΙΚΗΣ (Ο.Σ.Π.Α.)
Τ.Θ. 3302 ΝΑΤΣΟ  19003  ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ- Τηλ. & φαξ: 22990 87577
                                                                       Πόρτο Ράφτη  25-2-2008
                                                                     Προς:
1.      Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης
2.      Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής
3.      Δήμο Μαρκοπούλου Μεσογαίας
4.      Λιμενικό Ταμείο Πόρτο Ράφτη
5.      Λιμενική Επιτροπή Πόρτο Ράφτη

ΘΕΜΑ: ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ «ΠΛΩΤΟ ΑΓΚΥΡΟΒΟΛΙΟ ΣΤΟ ΛΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ»
            Σε συνέχεια της από 19-1-2008 επιστολής μας, σας κάνουμε γνωστά τα παρακάτω.
            Σαν κάτοικοι της παράκτιας πόλης του Πόρτο Ράφτη του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας, εκφράζουμε την ανησυχία μας για τις κατά καιρούς επανειλημμένες αυθαίρετες παρεμβάσεις ελλιμενισμού σκαφών στον κλειστό κόλπο του Πόρτο Ράφτη οι οποίες επιβαρύνουν με επιπλέον ρύπους το ήδη βεβαρυμμένο θαλάσσιο περιβάλλον.
            Η παραπάνω μελέτη του «Πλωτού Αγκυροβολίου» που με κόπους και πολλές δυσκολίες ανεπίσημα προμηθευτήκαμε αλλά και απειλές να μη γίνει γνωστή δημοσίως η μελέτη αφού αποτελεί «προσωπική πνευματική ιδιοκτησία», ήταν επί δύο σχεδόν χρόνια επτασφράγιστο μυστικό του Λιμενικού Ταμείου και της Λιμενικής Επιτροπής του Πόρτο Ράφτη! 
            Ακόμα είμαστε σε αναμονή της μελέτης την οποία επίσημα ζητήσαμε με αίτησή μας από τη Λιμενική Επιτροπή, πέντε ολόκληρες μέρες πριν από την 29-1-2008, ημέρα που θα συζητείτο προ ημερησίας διατάξεως στο Δημοτικό Συμβούλιο. Μας στερούσανε, δηλαδή, το αναφαίρετο δικαίωμά μας να εκφράσουμε τις απόψεις μας επί της ουσίας της μελέτης.
Συγκεκριμένα:
1.-   Στην ΕΙΣΑΓΩΓΗ, στην σελίδα 3 αναφέρει ότι «η προσπάθεια του Λιμενικού Ταμείου είναι να εξυπηρετήσει τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής… ενός μέρους σκαφών που σήμερα ελλιμενίζονται άναρχα».
Δεν περιγράφει, όμως, την υφιστάμενη κατάσταση. Πόσα είναι τα σκάφη που ελλιμενίζονται σήμερα στη Λιμενολεκάνη του Αγίου Νικολάου, και ποιες οι διαστάσεις τους.
2.-    Στην ίδια σελίδα αναφέρει ότι η πρόταση «αφορά την επιλογή ορθής θέσης για την τοποθέτηση πλωτού αγκυροβολίου σκαφών»  χωρίς, όμως, να προτείνει καμία εναλλακτική πρόταση και χωρίς να δικαιολογεί γιατί η θέση αυτή είναι η ορθή. Δεν αναφέρει πουθενά ποιο είναι το υπάρχον δυναμικό για αυτό-καθαρισμό στη ζώνη όπου ζητείται η χωροθέτηση και δεν παραθέτει κανένα υδροδυναμικό χαρακτηριστικό.  Ποιος είναι αλήθεια ο χρόνος ανανέωσης των υδάτων;
3.-     Στη σελίδα 6, τελευταία παράγραφο, αναφέρει ότι «τα τουριστικά σκάφη που αναμένεται να εξυπηρετήσει το αγκυροβόλιο αναμένεται να είναι 200 περίπου». Ενώ στην αρχή λέει ότι ο σκοπός του έργου είναι να εξυπηρετήσει τις ανάγκες ελλιμενισμού μέρους σκαφών των κατοίκων και των παραθεριστών της περιοχής, θέση την οποία υποστήριξε και η Δημοτική Αρχή στη συζήτηση της 29-1-2008. Ο Μελετητής με μιάμιση γραμμή στο τέλος της παραγράφου 2.3  μας αιφνιδιάζει με τα τουριστικά σκάφη. Και μάλιστα μιλάει για 200 τουριστικά σκάφη, το σύνολο δηλαδή, των σκαφών της μελέτης, χωρίς όμως κι εδώ να διευκρινίζει τις διαστάσεις αυτών των σκαφών.
            Στη συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως της 29-1-2008 στο Δημοτικό Συμβούλιο, ο εκπρόσωπος του μελετητικού γραφείου, όταν του ζητήθηκε να διευκρινίσει, δήλωσε ότι το μήκος των σκαφών θα είναι 12-15-16 μέτρα. Δηλαδή, μελέτη στο… περίπου, κι όταν του επισημάνθηκε ότι η προ πενταετίας μελέτη της μαρίνας στην περιοχή αυτή προέβλεπε ελλιμενισμό 140 σκαφών μήκους μέχρι 6,50 μέτρων, δήλωσε άγνοια.
            Αποτελεί ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας εάν το έργο για το οποίο ζητείται η άδεια χωροθέτησης αφορά τουριστικά σκάφη «… από Χώρες με υψηλό βιοτικό επίπεδο», όπως λέει το Λιμενικό Ταμείο και επιβεβαιώνει ο μελετητής με μιάμιση γραμμή ή αφορά τακτοποίηση των «δικών μας» σκαφών, όπως «ορκιζόντουσαν» όλοι οι ενδιαφερόμενοι στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση.
4.-   Στη σελίδα 7 της μελέτης αναφέρεται ότι «σε διάφορα σημεία του λιμανιού θα εκσκαφτεί για την ασφαλή ναυσιπλοΐα» και στην σελίδα 9, παράγραφο 5 όπου αναφέρονται τα απαιτούμενα έργα «στην περιοχή της ξηράς και στην περιοχή της θαλάσσιας ζώνης» σημειώνει μόνον «εκσκαφές πυθμένα του λιμένα» και «προετοιμασία κρηπιδωμάτων» χωρίς να αναφέρει το μέγεθος των έργων στην ξηρά αλλά και των εκσκαφών του πυθμένα.  Κι όμως, οι κατά παραγγελία μελετητές παρά την έλλειψη πρωτογενών μετρήσεων αλατότητας, θερμοκρασίας, θρεπτικών αλάτων, πυκνότητας, διαλυμένου οξυγόνου, ποιότητας του βυθού (φυτοβένθος και ζωοβένθος)  και παρά τις εκσκαφές του πυθμένα της θαλάσσιας ζώνης, στην παράθεση του ερωτηματολογίου του πίνακα 3 του άρθρου 16 της ΚΥΑ  69269/5387/90 και στις ερωτήσεις που αφορούν τυχόν αρνητικές επιπτώσεις του έργου στην χλωρίδα και στην πανίδα, απαντούν κατηγορηματικά  ΟΧΙ!
5.-    Η μελέτη δεν οριοθετεί και δεν υπολογίζει την ακριβή έκταση της θαλάσσιας ζώνης που θα καλύψει το Αγκυροβόλιο.
Σε ερώτηση του εκπροσώπου της ΟΣΠΑ κ. Κωτούλα στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο μελετητής απάντησε ότι θα είναι «περίπου» 15.000 μ2.
Όταν του είπαμε ότι με βάση το ΣΧΕΔΙΟ 2 του Ιουλίου 2006, δικοί μας, κατά προσέγγιση,  υπολογισμοί βγάζουν την καλυπτόμενη έκταση, περίπου, 23.000 μ2, δεν απάντησε.
6.-    Οι πλωτές προβλήτες και οι κυματοθραύστες, όπως περιγράφονται στη σελίδα 18 θα είναι κατασκευασμένα από σκυρόδεμα με ελαφρύ υλικό πλήρωσης που θα εξασφαλίζει την πλεύση. Το συνολικό ύψος θα ανέρχεται περίπου στα 2 μέτρα και το πλάτος στα 2,50 – 3,00 μέτρα.
            Με δικούς μας υπολογισμούς προκύπτει ότι το συνολικό μήκος θα φθάνει τα 326 μέτρα που ανακοινώσαμε στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου και που δεν ήταν σε θέση να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει ο εκπρόσωπος του μελετητικού γραφείου.
7.-    Δεν αναφέρεται πουθενά το ύψος επένδυσης των προτεινομένων έργων.
Συμπεράσματα
1.-    Στο λιμενίσκο του Αγίου Νικολάου στη ζώνη του οποίου ζητείται η χωροθέτηση του Πλωτού Αγκυροβολίου, ακούστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, χωρίς να διαψευσθεί από κανένα, ότι ελλιμενίζονται σήμερα περίπου 250 σκάφη. Η μελέτη, όπως είδαμε, διαστασιολογείται για τον ελλιμενισμό 200 σκαφών.
Κατά συνέπεια, όχι μόνο δεν θα εξυπηρετήσει επιπλέον σκάφη που «ελλιμενίζονται άναρχα» αλλά θα επιδεινώσει την κατάσταση. Εκτός κι αν οι εγκέφαλοι αυτού του έργου, όπισθεν της κεφαλής τους, σχεδιάζουν, μετά την απομάκρυνση όλων των σκαφών και την κατασκευή του Αγκυροβολίου να εξυπηρετήσουν τα σκάφη «των Χωρών με υψηλό βιοτικό επίπεδο».
            Σ’ αυτή την περίπτωση οι αντιδράσεις των ντόπιων θα είναι τέτοιου μεγέθους που μπορεί να οδηγήσουν σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις.
2.-     Η κυκλοφοριακή επιβάρυνση και η έλλειψη παρκινγκ που, ιδιαίτερα τις γιορτές και τα Καλοκαίρια, είναι ήδη ανεπαρκής θα δημιουργήσουν μεγάλο πρόβλημα στους κατοίκους και θα υποβαθμίσουν την ποιότητα της ζωής τους.
3.-    Όσο για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις είναι πρωτοφανής η προχειρότητα με την οποία συμπληρώνεται το Ερωτηματολόγιο του πίνακα 3 του άρθρου 16 της ΚΥΑ 69269/5887/90 όπου δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ αρνητική επίπτωση από το έργο!!!
     Συνήθως οι μελετητές που αναλαμβάνουν μια δουλειά στην Ελλάδα και είναι οι ίδιοι που σχεδιάζουν την κατασκευαστική μελέτη και εκείνη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η απόφαση κατασκευής είναι ήδη ειλημμένη και δεδομένη, και οι ΜΠΕ γι’ αυτούς είναι άνευ σημασίας.
4.-    Στη σελίδα 10 υποστηρίζουν ότι όχι μόνο δεν θα έχουμε αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον αλλά «τα νέα έργα δεν έχουν δυσμενείς επιδράσεις στο περιβάλλον παρά, αντιθέτως, ευεργετικές» !!! (υπογράμμιση δική μας).  Δηλαδή, η αναστάτωση του θαλάσσιου οικοσυστήματος με εκσκαφές 23.000 μ2 περίπου θαλάσσιας έκτασης και δεν γνωρίζουμε πόσων μ3 θα έχουν ευεργετικές επιπτώσεις στην πανίδα και την χλωρίδα!!!   Η παρεμβολή 326 μέτρων πλωτών προβλητών και κυματοθραυστών από σκυρόδεμα ύψους περίπου 2 μέτρων και πλάτους 2,50 – 3,00 μέτρων με ειδικές αγκυρώσεις με ογκόλιθους στον πυθμένα δεν θα δημιουργήσουν τεχνικά εμπόδια στη φυσική ροή των θαλασσίων ρευμάτων και κατά συνέπεια στον αυτό-καθαρισμό των υδάτων παρά ευεργετική!!!
5.-  Η διαρροή καυσίμων, λιπαντικών και ορυκτελαίων από τα επιπλέον 200 σκάφη, τα διάφορα υγρά απόβλητα από μαγειρεία, τουαλέτες, πλύσιμο, κλπ., θα έχουν «ευεργετικές επιδράσεις»!!!
«Ευεργετικές επιδράσεις»  στο θαλάσσιο περιβάλλον θα έχουν επίσης τα οξείδια των βαρέων μετάλλων από τα υφαλοχρώματα που καθιζάνοντας απονεκρώνουν τον βυθό ή επιστρέφοντας καρκινογόνα στον άνθρωπο μέσω της τροφικής αλυσίδας!!
6.-   Σε έναν κλειστό κόλπο με ιδιαίτερα, ως γνωστόν, χαρακτηριστικά όπου οι βόρειοι και ανατολικοί άνεμοι είναι οι κυρίαρχοι άνεμοι σε ετήσια βάση και αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των ανέμων της καλοκαιρινής περιόδου και οι οποίοι με τη σειρά τους δυσχεραίνουν τον αυτό-καθαρισμό της θάλασσας, ενώ οι νότιοι και νοτιοδυτικοί τη διευκολύνουν, σε ένα τέτοιο θαλάσσιο περιβάλλον τα εμπόδια που συνιστούν στα θαλάσσια φυσικά ρεύματα, οι ουσιώδεις τεχνικές παρεμβάσεις σκαφών, κρηπιδωμάτων, μόλων, κυματοθραυστών πλώτων ή όχι, προβλητών, κλπ, όχι μόνο δεν αδυνατίζουν τον αυτό-καθαρισμό, δεν επιβαρύνουν με ρίπους τη θάλασσα και δεν αλλοιώνουν το παράκτιο οικοσύστημα, αλλά απεναντίας έχουν «ευεργετικές» επιπτώσεις, λένε, οι κατά παραγγελία μελετητές μας.
         Είναι απίστευτο, μηχανικοί «Ελεύθεροι Επαγγελματίες» (πόσο ελεύθεροι είναι αλήθεια;)  για κάποια «αργύρια» να υποβαθμίζουν οι ίδιοι τόσο την επιστημονική τους γνώση και να ξεχνούν ότι οι επικρατούσες ανωτέρω κλιματολογικές συνθήκες αποτελούν τα βασικά αρνητικά στοιχεία που διδάσκονται οι πρωτοετείς προς το αντικείμενο φοιτητές όταν καλούνται να επιλέξουν την τοποθεσία.  Αποτελούν τα βασικά στοιχεία απόρριψης της τοποθεσίας.
       Η δική μας πρόταση είναι γνωστή.
       Για τις θέσεις ελλιμενισμού με τη μικρότερη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση, ο κλειστός κόλπος του Πόρτο Ράφτη χρειάζεται μία συνολική μελέτη από εξειδικευμένο φορέα. Εμείς απευθυνθήκαμε στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. (Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών). 
Συνημμένα σας αποστέλλουμε την επικαιροποιημένη πρόταση.
Για το Δ.Σ. της Ο.Σ.Π.Α.
        Ο Πρόεδρος                                                                   Ο Γεν. Γραμματέας
Κων.Κοντογιαννόπουλος                                                 Αντώνης Στρατηδάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου