Τρίτη 1 Μαρτίου 2005

Απορίας άξιον εστί…


Απορίας άξιον εστί…
Στον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2005 που ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο στην αρχή του χρόνου, αποτυπώνεται καθαρά η πενία έργων και υπηρεσιών, ιδιαίτερα για την πόλη του Πόρτο Ράφτη. Η περιοχή που συμβάλει στα τακτικά έσοδα του Δήμου με ένα 75% περίπου, δεν της ανταποδίδεται ούτε το 7%.  Η Αθλητική Ένωση Πόρτο Ράφτη αδικείται.
            Ο προϋπολογισμός που κατατίθεται στην αρχή εκάστου έτους από τους ΟΤΑ και ο βαθμός υλοποίησής του που διαπιστώνεται στο τέλος του χρόνου αποτελούν τα δύο βασικά στοιχεία διαμόρφωσης της εικόνας, όχι μόνον των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και οποιουδήποτε δημόσιου ή ιδιωτικού φορέα, από την απλή επιχείρηση μέχρι την Κυβέρνηση.
            Το πρώτο στοιχείο σηματοδοτεί  το σχέδιο, το πρόγραμμα δράσης, το όραμα, το δεύτερο την αποτελεσματικότητα.
            Το πρώτο συνεπάγεται το δεύτερο και αντιστρόφως. Η γνωστή ενότητα θεωρίας-πράξης.
            Ως προς τη θεωρία «όλοι είμαστε καλοί», τα δύσκολα είναι στην πράξη. Εκεί τα βρίσκουμε σκούρα. Γι’ αυτό πολλοί, τους προϋπολογισμούς δεν τους κοιτάζουν καθόλου «γιατί μπορεί να γράφουν ό,τι θέλουν. Να δούμε, όμως, τι θα κάνουν» σου λένε. Κι έχουν δίκιο.
            Η εφαρμογή και η υλοποίηση του προϋπολογισμού δείχνει την αξιοπιστία της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής. Τι αξιοπιστία μπορεί να έχει ένας προϋπολογισμός όταν η «Ανάπλαση της παραλιακής ζώνης περιοχής Βουρλέζας στο Πόρτο Ράφτη προϋπολογισμού 200.000 ευρώ» (Κωδ.Προϋπ. 2005 7326001)  και στο Πρόγραμμα εκτελεστέων έργων του μακρινού έτους 2001 της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής προϋπολογισθέντος κόστους 80.000.000 δρχ. και μελέτη έτοιμη;          Όπως επίσης η «Κατασκευή εσωτερικού δικτύου αποχέτευσης πόλεως Μαρκοπούλου – Α΄ φάση – που εμφανίζεται με κωδικό 73120007 και προϋπολογισθέντα για το 2005 1.455.337 ευρώ συμπεριλαμβανόταν στο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων με προϋπολογισμό 1.300.000 δρχ. για το έτος 2001.
            Το ανησυχητικό, όμως, είναι ότι ενώ σε εκείνον τον προϋπολογισμό του 2001 με τα παραπάνω έργα εμφανιζόταν και «Κατασκευή εσωτερικού δικτύου αποχέτευσης Πόρτο Ράφτη» στον προϋπολογισμό το 2005 εξαφανίζεται!!!
            Γιατί αυτή η παράλειψη, η ολιγωρία για την παράκτια ζώνη;
            Δεν είναι απορίας άξιον που η Δημοτική ηγεσία του Μαρκόπουλου, της συμπολίτευσης κατ’ αρχήν που κυβερνά αλλά και της αντιπολίτευσης που κυβερνούσε επί 12 χρόνια να μην κατανοούν ότι χωρίς αποχέτευση της παράκτιας ζώνης του Πόρτο Ράφτη η ιδιαιτέρου κάλλους αυτή περιοχή και πηγή πλούτου του Δήμου θα εκλείψει;  Δεν κατανοούν ότι δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη στον τόπο μας με μολυσμένη θάλασσα;
            Ίσως αυτή η Δημοτική Αρχή να διαπιστώνει ότι αυτό το έργο είναι ανώτερο των δυνάμεών της. Γιατί τότε το είχε συμπεριλάβει και το έκανε σημαία στο προεκλογικό της πρόγραμμα         ;  Τι προτείνει σήμερα;  Οι κάτοικοι του Πόρτο Ράφτη και του Μαρκόπουλου και οι παραθεριστές θα πρέπει να το γνωρίζουν.  Δεν θα πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ. Στο όνομα της παράκτιας ζώνης αρχίσανε να εισρέουν πόροι από τα διάφορα κοινοτικά προγράμματα για αποχέτευση και βιολογικό.
            Και ναι μεν η αποχέτευση είναι μεγάλο και πολύπλοκο έργο. Η μελέτη για τον εντοπισμό των κατάλληλων θέσεων ελλιμενισμού των σκαφών με τη λιγότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση που εξασφάλισε η ΟΣΠΑ από δημόσιο φορέα, γιατί δεν έγινε ώστε να μπει μια τάξη στη παράκτια ζώνη, να παταχθεί η αυθαιρεσία και να περιορισθεί η ρύπανση;
            Τα 30.000 ευρώ που εγγράφηκαν, ομόφωνα, από το Δημοτικό Συμβούλιο στον προϋπολογισμό του 2004 γι’ αυτόν τον σκοπό, γιατί δεν εμφανίζονται ξανά στο φετινό αφού η μελέτη δεν έγινε;
            Δεν είναι απορίας άξιον;
            Ο Δήμαρχος υποστήριξε δημόσια, ότι αυτή η μελέτη θα γίνει και θα εφαρμοσθεί από τη Λιμενική Επιτροπή. Αναμένουμε.
            Όπως διαπιστώνουμε από το συνοπτικό πίνακα εσόδων-εξόδων του προϋπολογισμού που δημοσιεύουμε, τα τακτικά έσοδα του Δήμου ανέρχονται στο ποσό των 11.381.490, 98 ευρώ.
            Απ’ ότι γνωρίζουμε, μέχρι σήμερα, το 75% αυτών των εσόδων προέρχονται από το Πόρτο Ράφτη. Σύμφωνα με τον νόμο, τα τακτικά έσοδα είναι ανταποδοτικά.  Δηλαδή, θα πρέπει να επιστρέφουν εν είδει επένδυσης εκεί απ’ όπου προέρχονται. Εάν είναι έτσι, το 75% των 11.381.490,98 ευρώ, δηλαδή το ποσό των 8.536.118,20 ευρώ θα έπρεπε να επενδυθούν στην πόλη του Πόρτο Ράφτη.
            Εμείς, όσο κι αν μελετήσαμε και ψάξαμε τον προϋπολογισμό του 2005, δεν βρίκαμε να επιστρέφουν στο Πόρτο Ράφτη περισσότερα από ένα εκατομμύριο ευρώ!!  Απεναντίας αρκετά λιγότερα.
            Μπορεί να φαντασθεί κανείς την εικόνα του Πόρτο Ράφτη σε υποδομές και υπηρεσίες (οδοποιία, πλατείες, πεζοδρόμια, καθαριότητα-δίκτυο ύδρευσης, χώροι αναψυχής, αθλητισμός, κλπ) εάν έπαιρνε εκείνα που δικαιούταν.
            Θα υπάρξουν κι εκείνοι που αυτή τη στιγμή θα μας κατηγορήσουν ότι κάνουμε διαχωρισμό μεταξύ Μαρκοπούλου και Πόρτο Ράφτη. Αυτοί, ή δεν κατανοούν ή στρουθοκαμηλίζουν ή υποκρίνονται.
            Υπάρχουν, όμως, κι εκείνοι από την ηγεσία του Δημοτικού Συμβουλίου που γνωρίζουν ότι έχουμε δίκιο, πως ο Δήμος χωλαίνει από το ένα πόδι και χρειάζεται περισσότερο στήριγμα. Η δίδυμη πόλη του Μαρκόπουλου, όπως εύστοχα αποκάλεσε το Πόρτο Ράφτη ο υποψήφιος Δήμαρχος κ. Σωτήρης Μεθενίτης, έχει μεγάλες ανάγκες. Το μέλλον βρίσκεται προς τα παράλια, δεν θα κουραστούμε να το επαναλαμβάνουμε. Αρκεί μία ματιά στην περιοχή για να καταλάβει κανείς τη ραγδαία οικιστική έκρηξη και τις ιδιωτικές επιχειρηματικές επενδύσεις. Ο Δήμος βρίσκεται σε υστέρηση από άποψη συγχρονισμού υποδομών και υπηρεσιών ώστε να δημιουργηθεί ανάπτυξη και να απορροφηθεί η ανεργία.
            Χρειάζεται, όμως, και αλλαγή νοοτροπίας. Δεν μπορούμε να επαναλαμβάνουμε, όπως έκανε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, αστειότητες του είδους:
Κωδ. 626202 «Συντήρηση εσωτερικού δικτύου Μαρκοπούλου 6.900,00 ευρώ»
Κωδ. 626203 «Συντήρηση εσωτερικού δικτύου Πόρτο Ράφτη 6.900,00 ευρώ»
Κωδ. 626204  «Συντήρηση δικτύου Νάτσου  6.900,00 ευρώ»
για να δείξουμε ότι είμαστε δίκαιοι, λες και οι ανάγκες του δικτύου (ύδρευσης, υποθέτω ότι εννοεί ο Κωδικός), της πόλης του Μαρκόπουλου και του … Νάτσου είναι ίδιες με εκείνες του τεράστιου δικτύου ύδρευσης του Πόρτο Ράφτη!!  Το ίδιο επαναλαμβάνεται και για το οδικό δίκτυο!!!
Κωδ. 626205 «Προμήθεια μπετόν για αποκατάσταση βλαβών δικτύου Μαρκόπουλου 6.900,00 ευρώ
Κωδ. 626206 «Προμήθεια μπετόν για αποκατάσταση βλαβών δικτύου Πόρτο Ράφτη 6.900,00 ευρώ»
Δεν είναι απορίας άξιον;
            Τέλος θα θέλαμε να αναφερθούμε και στην επιχορήγηση των Αθλητικών Σωματείων από μέρους του Δήμου, αφού ο αθλητισμός αποτελεί συστατικό στοιχείο της υγιούς ανάπτυξης των νέων μας, αλλά και των μεγαλύτερων.
            Είναι γνωστή η θετική διάθεση του Δημάρχου κ. Μαγουλά προς τα Αθλητικά Σωματεία. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που διάφοροι Σύλλογοι με το πρόσχημα του αθλητισμού λαμβάνουν οικονομική βοήθεια.
            Από τον προϋπολογισμό υπάρχει ένα ποσό που μοιράζεται στα Αθλητικά Σωματεία. Αυτό το ποσό ανέρχεται στο 1% των τακτικών εσόδων. Δηλαδή σε 113.865,00 ευρώ.
            Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 28-2-2005 συζητήθηκε η κατανομή αυτών των χρημάτων στα διάφορα Αθλητικά Σωματεία του Δήμου. Δεν υπήρχε, όμως, ένα πλαίσιο κριτηρίων βάσει των οποίων θα γινόταν αυτή η κατανομή και όταν πρόκειται για μοίρασμα χρημάτων, χωρίς βάση δεδομένων κριτηρίων, είναι λογικό να υπάρξουν αδικίες, αυθαιρεσίες και παρεξηγήσεις.
            Το μοίρασμα των χρημάτων στα τρία μεγαλύτερα Σωματεία έγινε ως εξής:
1.- ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ (ΑΟΜ)  45.000 ευρώ
2.- ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ (ΙΟΠΟΡ) 22.500 ευρώ
3.- ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ (ΑΕΠΟΡ)  15.000 ευρώ
            Αναρωτιέμαι γιατί το μοίρασμα δεν έγινε ανάποδα; Να πάρει, δηλαδή, η Αθλητική Ένωση Πόρτο Ράφτη 45.000 ευρώ και ο Αθλητικός Όμιλος Μαρκοπούλου 15.000 ευρώ.
            Στη συζήτηση στο Δημοτικό  Συμβούλιο, όταν η Αθλητική Ένωση Πόρτο Ράφτη, μέσω του Προέδρου της κ. Κοπτερίδη, εξέφρασε τη διαφωνία της με την παραπάνω άδικη κατανομή, ο Δήμαρχος κ. Μαγουλάς του ζήτησε να του υποδείξει τον τρόπο με τον οποίο θα έπρεπε να μοιραστούν τα χρήματα.
            Ο Πρόεδρος της Αθλητικής Ένωσης Πόρτο Ράφτη πρότεινε κριτήρια που θα είχαν σχέση με τον αριθμό των αθλητών του κάθε Σωματείου, των αθλητικών τμημάτων, τον αριθμό των προπονητών που απασχολεί, της άσκησης ερασιτεχνικού μαζικού αθλητισμού κι όχι πρωταθλητισμού, του προϋπολογισμού του κάθε Σωματείου και των λειτουργικών του εξόδων.
            Κριτήρια τα οποία πιστεύουμε ότι είναι σωστά, αλλά εν πάση περιπτώσει, τα μόνα που ακούσθηκαν. Και κατέληξε ο κ. Κοπτερίδης: «… Όποιος θέλει να κάνει πρωταθλητισμό θα πρέπει να φροντίσει να βρει χορηγούς και να βάζει αρκετά χρήματα και από την τσέπη του.  Θεωρώ ανεπίτρεπτο, από τα χρήματα των δημοτών να πληρώνονται οι Ρωσίδες και οι Βουλγάρες που παίζουν στην ομάδα του Μαρκόπουλου».
            Τα τελευταία αυτά λόγια του Προέδρου της Αθλητικής Ένωσης Πόρτο Ράφτη προκάλεσαν την οργή της κ. Μαντάλα, Αντιδημάρχου και Προέδρου του Αθλητικού Ομίλου Μαρκοπούλου, που χαρακτήρισε τον κ. Κοπτερίδη «αναιδέστατο».
            Ο Πρόεδρος της Α.Ε.ΠΟ.Ρ. παρακάλεσε την κ. Μαντάλα να ανακαλέσει επειδή θεώρησε τον χαρακτηρισμό ύβρη. Η κ. Μαντάλα κατέληξε «…Δεν σας εξύβρισα και δεν ανακαλώ».
            Είναι λογικό να συμβαίνουν αυτά τα λυπηρά γεγονότα, όταν δεν υπάρχουν κοινώς αποδεκτά κριτήρια αξιολόγησης του έργου των Αθλητικών Σωματείων. Φορτίζεται η ατμόσφαιρα και δεν υπερισχύει το δίκαιο. Σ’ αυτή την περίπτωση το μεγαλύτερο Αθλητικό Σωματείο, με τον μεγαλύτερο προϋπολογισμό η Α.Ε.ΠΟ.Ρα, (εάν δεν είναι έτσι ας μας προσκομισθούν άλλα επίσημα στοιχεία και είμαστε πρόθυμοι να επανορθώσουμε), πήρε τα λιγότερα χρήματα. Άρα αδικήθηκε.
            Δεν είναι απορίας άξιον, ένας από τους μεγαλύτερους Δήμους των Μεσογείων, με άξιους, ικανούς και έμπειρους ανθρώπους στη Διοίκηση, να αδυνατεί να θεσπίσει αξιολογικά κριτήρια για τα Αθλητικά μας Σωματεία, ώστε να μην κατηγορείται ότι ευνοεί τον ΑΟΜ και τον ΙΟΠΟΡ εις βάρος της Αθλητικής Ένωσης Πόρτο Ράφτη;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου